‘Het maakt een enorm verschil als het mogelijk is om gesprekken te voeren over sociale veiligheid en de verantwoordelijkheden die daar bij komen kijken. Dat zet veranderingen op verschillende niveaus in gang,’ benadrukt Gabriella Thompson, medeoprichter van de Stichting Our Bodies Our Voice (OBOV), partner van het Centrale Diversity Office (CDO) van de UvA.

Our Bodies Our Voice zet zich in voor het voorkomen van seksueel geweld en het creëren van een consent cultuur binnen universiteiten. Sinds 2019 biedt OBOV op elke UvA faculteit gratis workshops en trainingen aan voor medewerkers en studenten. We spraken met Gabriella in het kader van Orange the World, de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes, die ieder jaar plaats vindt van 25 november tot 10 december.

Waarom richt OBOV zich specifiek op het hoger onderwijs?

‘Seksueel geweld is een wereldwijd probleem, 1 op de 3 vrouwen heeft fysiek en/of seksueel geweld ervaren tijdens hun leven. In Nederland krijgt 53 procent van de vrouwen en 19 procent van de mannen te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. 11 procent van de vrouwen wordt verkracht tijdens hun studietijd. Cijfers laten zien wat de realiteit is, ook binnen de universiteit.

Er zijn daar dan ook een aantal factoren die het risico op grensoverschrijdend gedrag vergroten. Zo zijn studenten vaak nog aan het leren hoe je grenzen aangeeft en die communiceert. Daarnaast verschilt het enorm per persoon wat iemand vanuit huis of school heeft meegekregen over consent. Voor studenten ligt het tempo hoog, ze wonen wellicht voor het eerst op zichzelf, bevinden zich in nieuwe werelden met nieuwe sociale interacties. Mensen maken niet altijd tijd voor zelfreflectie en niet iedereen heeft een supportnetwerk.

Ook medewerkers kunnen kwetsbaar zijn, door bijvoorbeeld ongelijke machtsverdelingen en een hoge werkdruk. De workshops en trainingen die wij aanbieden zijn een manier om studenten en medewerkers te leren over consent en hoe je bijvoorbeeld een actieve bystander bent, maar ook om überhaupt het gesprek over deze onderwerpen te faciliteren.'

Waarom is dat zo belangrijk?

‘Er is vaak nog helemaal geen gemeenschappelijke taal of begrip als het gaat om deze thema’s, of een veilige plek waar je er over kunt praten. Onze trainingen en workshops zijn een veilige plek waar je kunt verkennen en leren. OBOV probeert daarnaast impact te maken door advies te geven over beleid en door middel van studentenbesturen op universiteiten. Onze adviezen leiden tot bijvoorbeeld bewustwordingscampagnes, het verbeteren van meldingsprocedures of het uitbreiden van opties van hulp. Al deze stappen zijn belangrijk.

Veel universiteiten staan echter nog aan het begin en moeten nog veel realiseren. Wij zien telkens weer wat een enorm verschil het maakt als een universiteit met slechts één van deze punten aan de slag gaat. Het draagt bij aan het vertrouwen onder medewerkers en studenten dat de universiteit zorgen en grenzen serieus neemt, wil helpen en zorgen dat iedereen zich in het klaslokaal of op de werkvloer comfortabel voelt.

Wat is de grootste uitdaging?

‘Erkenning. Dat de cijfers voor zich spreken en seksueel grensoverschrijdend gedrag óók binnen de muren van je eigen universiteit voorkomt. Toegeven dat je zelf dingen anders had moeten doen of onderdeel bent van een probleem, is niet makkelijk en hard werken. Er heerst veel schaamte of er is angst voor reputatieverlies. Terwijl het erkennen van een probleem en het willen oplossen juist een powerhouse move is. Sinds de MeToo-beweging en groeiende media-aandacht voor situaties als bij The Voice Of Holland, merken we wel dat we meer aanvragen krijgen voor trainingen en workshops. Mensen willen bijdragen aan verandering en het besef binnen instituten dat er echt werk gemaakt moet worden van sociale veiligheid op verschillende niveaus wordt steeds iets groter.’

Kun je ons meenemen in een van de workshops die OBOV aanbiedt? Wat kunnen medewerkers en studenten leren?

‘De meest aangevraagde workshop is de Boundaries, Communication & Consent Workshop. Deze workshop is bedoeld om eigen persoonlijke grenzen beter te kennen en te communiceren in sociale situaties en hoe je de grenzen van een ander herkent. Ook staan we stil bij actief luisteren en waar je hulpverlening binnen en buiten de universiteit kunt vinden. Hoe reageer je wanneer iemand je vertelt dat diegene seksueel grensoverschrijdend gedrag heeft ervaren? Wat kun je doen? We gaan dieper in op kwesties als victim blaming en geven cijfers en theoretische kennis.

Naast deze workshop, bieden we nog zeven andere trainingen aan voor medewerkers en studenten, waaronder een training over bondgenootschap en een training inclusief lesgeven. Ook kunnen ook we workshops en trainingen specifiek op doelgroep of behoefte afstemmen. Neem dus vooral contact met ons op.’

Een overzicht van alle gratis workshops en trainingen door Our Bodies Our Voice vind je hier.