Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De UvA reikt jaarlijks onderwijsprijzen uit aan bijzondere docenten, vakken of projecten voor hun bijdrage aan goed en inspirerend onderwijs. Docenten Jeroen Lemmens, Sebastian van der Voort, het vak Education and Inclusive Development en projectteam Kruk, Koffie, Kop Houden namen elk een UvA onderwijsprijs in ontvangst tijdens de Onderwijsdag.
Jeroen Lemmens is universitair docent Entertainment Communication aan de afdeling Communicatiewetenschap/ASCoR van de Universiteit van Amsterdam.
Jeroen Lemmens is universitair docent Entertainment Communication aan de afdeling Communicatiewetenschap/ASCoR van de Universiteit van Amsterdam.

Activerend onderwijs

Dr. Jeroen Lemmens neemt de UvA Onderwijsprijs voor de categorie Activerend onderwijs in ontvangst. Studenten prezen Lemmens' aanstekelijke passie voor Entertainment Communication en de manier waarop hij zijn colleges vormgeeft met uiteenlopende interactieve werkvormen, zoals quizzen, filmvertoningen en diverse voorbereidende materialen. Daarmee weet hij volgens studenten een leeromgeving te creëren die zowel inspirerend en leerzaam is.

De jury was met name onder de indruk van ‘The Call', een reeks interactieve video’s van tien minuten waarin studenten via gesimuleerde telefoongesprekken met hun docent hun kennis toetsen en de gevolgen van hun keuzes kunnen zien. Met deze innovatieve werkvorm wist Jeroen de betrokkenheid in een van met meet dan 600 studenten aanzienlijk te vergroten. De resultaten zijn overtuigend: studenten waarderen de activerende elementen van het vak hoger, 86% voelt zich beter voorbereid op het tentamen en zij presteren beter op vragen die met The Call te maken hebben.

De jury prijst Jeroens doordachte en data-gedreven aanpak, waarin hij een duidelijke probleemanalyse heeft vertaald naar een creatieve, onderbouwde oplossing. Zijn combinatie van enthousiasme, innovatie en reflectie brengt activerend onderwijs op inspirerende wijze tot leven. De jury ziet in hem een inspirerend voorbeeld en een terechte ambassadeur voor Activerend onderwijs.

Sebastian van der Voort is universitair docent Federated Learning bij de afdeling Medische Informatiekunde van het Amsterdam UMC.

Inclusief onderwijs

Sebastian van der Voort neemt de UvA Onderwijsprijs voor de categorie Inclusief onderwijs in ontvangst. Studenten loven zijn passie voor het vak, zijn heldere uitleg, zijn bereidheid om te helpen en zijn kenmerkende wiskundegrappen die zorgen voor een open en toegankelijk sfeer. Sebastian geeft les in wiskunde en programmeren, vakken die door studenten vaak als uitdagend worden ervaren en die gevoelens van onzekerheid kunnen oproepen, maar weet daarin een omgeving te creëren waarin iedereen zich welkom voelt.

De jury was onder de indruk van Sebastians visie op onderwijs en leren, die mede is geïnspireerd door zijn eigen ervaringen met neurodiversiteit. Deze visie rust op drie pijlers: het geloof in het potentieel van elke student, het creëren van heldere en toeganklijke logistieke structuren door middel van centrale informatie en gebruiksvriendelijke ICT-tools en het principe van ‘unconscious to conscious learning’, waarbij studenten leren herkennen wat zij eigenlijk al weten.

Een voorbeeld van zijn innovatieve aanpak is een module over pseudo-willekeurige getallen, waarin studenten een persoonlijke bingokaart ontvangen terwijl op de slides “bingo-nummers” verschijnen. In plaats van te roepen bij een volle kaart, worden zij uitgedaagd te achterhalen hoe de getallen zijn gegenereerd, een speelse manier om abstracte algoritmes tastbaar te maken. Na afloop stimuleert Sebastian reflectie met gerichte vragen die studenten helpen hun leerproces inzichtelijk te maken.

Met zijn vertrouwen in studenten, zijn doordachte structuur en zijn creatieve werkvormen maakt Sebastian zijn onderwijs toegankelijk voor een diverse groep studenten. De jury ziet in hem een inspirerend voorbeeld en een terechte ambassadeur voor Inclusief onderwijs.

Impressie vak Education and Inclusive Development
Impressie Education and Inclusive Development

Samenwerkingsgericht onderwijs

Het vak Education and Inclusive Development van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen ontvangt de UvA Onderwijsprijs in de categorie Samenwerkingsgericht onderwijs. In dit vak staat samenwerking centraal, niet alleen tussen docenten, maar vooral ook met studenten. Studenten zijn hierin volwaardige partners die actief meedenken en bijdragen aan de vormgeving van hun eigen leerproces.

Al vóór de start van het vak werden studenten uitgenodigd om samen met docenten en medestudenten met diverse, internationale achtergronden het cursusontwerp te ontwikkelen. Enkele van deze studenten gingen later verder als onderwijsassistenten, waardoor de samenwerking gedurende het hele vak werd voortgezet. Tijdens de lessen werden studenten aangemoedigd om een actieve rol te nemen in het co-creëren van het onderwijs, wat leidde tot een student-geleide leeromgeving waarin zij eigenaarschap en verbondenheid ervaarden.

Volgens de jury laat dit vak zien wat onderwijs in de kern is: een gezamenlijke inspanning. De samenwerking tussen studenten en docenten binnen het vak Education and Inclusive Development zorgt voor een leeromgeving waarin vertrouwen, gelijkwaardigheid en betrokkenheid centraal staan. Niet voor niets gaven studenten aan dat ze hoopten dat het vak nooit zou eindigen. De jury ziet dit project dan ook als een inspirerend voorbeeld van samenwerkingsgericht onderwijs.

Impressie Kruk, Koffie, Kop Houden. Foto: Theatrium Sinistrum
Impressie Kruk, Koffie, Kop Houden. Foto: Theatrium Sinistrum

Innovatief onderwijs

Het masterteam Geneeskunde van Faculteit der Geneeskunde ontvangt een UvA Onderwijsprijs in de categorie Innovatief onderwijs voor het project Kruk, Koffie, Kop Houden. Dit project durft theater een plek te geven binnen het medisch onderwijs en verandert leren van kennisoverdracht in een proces van persoonlijke ontwikkeling, empathie, creativiteit en zorgzaamheid.

Wat begon als een studenteninititatief groeide uit tot een volledige theatervoorstelling in het DeLaMar Theater, waarin studenten met humor en kwetsbaarheid reflecteerden op hun ervaringen en hun ontwikkeling als toekomstig arts, zowel persoonlijk als professioneel. De voorstelling laat zien dat kunst, cabaret en geneeskunde uitstekend samen kunnen gaan en studenten kunnen helpen complexe leerervaringen te verwerken en authenticiteit te ontwikkelen in een veeleisend vakgebied.

De impact was groot: de voorstelling was binnen 24 uur uitverkocht, inspireerde honderden studenten en medewerkers en leidde tot nieuw lesmateriaal en onderzoek. De jury benadrukt dat ware innovatie, zoals dit project laat zien, niet altijd draait om technologie of tools, maar om menselijke verbinding. Daarom ziet de jury Kurk, Koffie, Kop Houden als een inspirerend voorbeeld van innovatief onderwijs.