Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Research Data Management

Amsterdam Research Institute for Legal Studies

Onderzoeksdata zijn gegevens die in het kader van wetenschappelijk en praktijkgericht onderzoek worden verzameld voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag of het testen van een hypothese. Elke onderzoeker werkt met data, maar hoe onderzoeksdata er precies uit zien, hangt af van vakgebied en onderzoeksmethode.

Datamanagement is van belang vanwege de volgende redenen:

  • Bevordering van de integriteit van je onderzoek
  • Verhoging van de impact van je onderzoek
  • Ondersteuning van toekomstig gebruik
  • Voldoen aan in- en externe eisen

Het is van belang dat je al met Research Data Management begint voordat je je onderzoek start.

Research Management Services (RMS)

Sinds 2022 is de faculteit gestart met het werken binnen de online omgeving Research Management Services (RMS). Je doorloopt in deze online omgeving de benodigde stappen voor jouw onderzoek éénmalig, in de juiste volgorde.

De portal is ingericht conform de door de FdR gespecificeerde richtlijnen voor Data Management. Hierdoor kom je – door het invullen van slechts enkele vragen – er meteen achter of voor jouw concrete onderzoeksproject een Data Management Plan vereist is.

Moet je een Data Management Plan opstellen, dan kan dat gemakkelijk binnen RMS. Lees meer over het werken met RMS op de medewerkerssite. In RMS krijg je uitleg bij iedere stap die je doorloopt. Er is daarom geen aparte handleiding. Wel word je geadviseerd om eerst contact op te nemen met de datasteward zodat je gericht aan de slag kan.

Bekijk de RMS voor de FdR

Korte handleiding voor onderzoekers (RMS)

Hulpmiddelen voor onderzoekers

De UvA biedt verschillende hulpmiddelen aan om onderzoekers te ondersteunen om hun onderzoeksdata zo veilig en makkelijk mogelijk te genereren en te verwerken.

Zo zijn er meerdere uitleenbalies waar medewerkers gratis audioapparatuur, waaronder opname apparatuur en andere audiovisuele middelen, kunnen lenen. Bekijk meer informatie over audiovisuele middelen.

Voor het bewerken van audio of audiovisueel materiaal heeft UvA een licentie op Kaltura. Kaltura kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor het (automatisch) transcriberen van opnames. Let op: het is echter niet geschikt voor privacy gevoelige data.

Voor informatie over welke programma’s wel gebruikt kunnen worden om privacygevoelige data te behandelen en vragen over wat privacygevoelige data eigenlijk is, kun je terecht bij de Data Steward. De Data Steward kan je ook informatie geven over het versleutelen van vertrouwelijke gegevens.

ICT-beveiliging

Van elke medewerker wordt verwacht, dat hij/zij veilig omgaat met bedrijfsgegevens (onderzoeksdata, persoonsgegevens van studenten etc.). Om meer te weten komen over veilig digitaal werken, klik je op de volgende link.

Vragen?

Als je vragen hebt over datamanagement, neem dan contact op met de FdR datasteward Thomas Gales via rdm-fdr@uva.nl.

Kijk hier voor de FAQ omtrent AVG en onderzoek, en Social Media en onderzoek.