You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Hoe beïnvloeden AI en algoritmen de rol, het effect en de regulering van informatie en communicatie in onze door data gedreven samenleving? Met die vraag houdt dit interdisciplinaire onderzoeksinitiatief zich bezig.

AI en algoritmen veranderen de traditionele vormen van communicatie en de rol van informatie (data) ingrijpend. Massacommunicatie verschuift naar gepersonaliseerde en geautomatiseerde communicatie. Daarmee ontstaan interessante vragen:

• Leidt meer keuze in de informatieomgeving tot een gedesintegreerde, egocentrische openbaarheid, extreme opvattingen en een gepolariseerd electoraat?
  • Vergroten gepersonaliseerde communicatie en algoritmen de kennis en betrokkenheid van burgers?
  • Wat doet microtargeting met de democratische processen, helpt het of juist niet?
  • Hoe worden algoritmen en AI gebruikt om mensen te overtuigen en hun beslissingen te sturen?
  • Hoe ontwikkelen burgers strategieën om met de AI-ontwikkelingen om te gaan?
  • Hebben burgers gerechtvaardigde verwachtingen van 'privacy', 'autonomie' en 'gelijkheid'?
  • Hoe definiëren we randvoorwaarden die evidence-based zijn voor het integreren van AI en data-analyse in maatschappelijke processen?

Over ICDS

Informatie en communicatie spelen verschillende rollen in verschillende sectoren. ICDS brengt onderzoekers uit diverse vakgebieden bij elkaar, waaronder rechten, communicatie, data science, ethiek en digitale methoden. Samen onderzoeken ze vragen die verschillende sectoren in de samenleving raken, van justitie en gezondheid tot politiek en media. ICDS is een gezamenlijk onderzoeksinitiatief van de Amsterdam School of Communication Research en het Institute for Information Law.

Directeuren

Prof. dr. N. (Natali) Helberger

University Professor of Digital Technology and Professor of Information Law

Prof. dr. C.H. (Claes) de Vreese