20 december 2024
De samenwerking bestaat uit cofinanciering op onderzoeksprojecten, waarbij KPMG ook belangrijke praktijkkennis inbrengt. De resultaten van het onderzoek worden publiek beschikbaar. De onderzoeken zullen zich zowel richten op het toepassen van AI in de audit als op het auditen van AI zelf – dus de betrouwbaarheid en een verantwoorde toepassing ervan. De coördinatie voor de onderzoeksprojecten ligt bij AI4Fintech, een UvA-initiatief waarin de faculteiten EB, FNWI en FdR samenwerken.
Uit recent onderzoek blijkt dat bedrijven in Nederland steeds meer in AI investeren. Op dit moment is AI goed voor 10 procent van het IT-budget van de meeste organisaties. Opvallend is hierbij de prioriteit die wordt gegeven aan generatieve AI om de financiële verslaglegging te verbeteren. Dat maakt dit onderzoek – met name het onderzoek naar de betrouwbaarheid – de komende jaren dus extra belangrijk.
Met deze structurele investering voor de komende vijf jaar kan de UvA toponderzoek blijven doen naar de toepassingen van AI voor accountancy en – minstens zo belangrijk – naar het controleren van AI. Deze samenwerking sluit goed aan bij de ‘AmsterdamAI, Technology for People’ – coalitie waar de UvA onderdeel van is en die zich richt op de ontwikkeling en toepassing van verantwoorde AI. De samenwerking is een uitgelezen kans om de maatschappelijke relevantie van deze coalitie verder te vergroten.
Sander Klous (hoogleraar AI & Audit, wetenschappelijk directeur AI4Fintech en partner bij KPMG): ‘Ik ben ontzettend blij en trots dat KPMG zich committeert aan de noodzakelijke investeringen die nodig zijn om Nederland koploper te laten blijven op het gebied van AI. Dit geeft een enorme boost aan het prille en ambitieuze AI4Fintech-initiatief dat we zijn gestart en ik kijk er enorm naar uit om de komende jaren met deze partijen te werken aan de combinatie van AI & Audit, die onder andere op het gebied van duurzaamheid cruciaal zal zijn.’
Marc Salomon (Dean Amsterdam Business School van de UvA): ‘Wij zijn KPMG zeer dankbaar voor deze financiële impuls, maar minstens zo belangrijk is de inbreng van praktijkkennis door KPMG binnen het onderzoek. Daardoor wordt het onderzoek relevanter en heeft het dus meer impact voor de maatschappij.’