Met grote afschuw hebben we kennis genomen van de moord op de Franse docent Samuel Paty. Als gedreven en betrokken leraar, werd hij vermoord omdat hij les gaf over de vrijheid van meningsuiting. Als collega’s in het onderwijs betuigen wij met deze verklaring uit de grond van ons hart onze steun aan datgene waar hij voor stond. Alle leraren -wereldwijd- moeten zonder angst of druk van buitenaf hun lessen kunnen geven. Deze moord is ook een aanval op ons onderwijs, en daarmee op onze samenleving waar vrijheid van meningsuiting een van de belangrijkste democratische kernwaarden is. We zullen als universiteit hier pal voor blijven staan. Het raakt ons diep. Samuel Paty mag niet vergeten worden.

College van Bestuur en decanen
Universiteit van Amsterdam