De UvA staat dit jaar op de 60ste plaats in de Times Higher Education (THE) World University Rankings 2022-2023. Dit is een stijging van 5 plaatsen ten opzichte van vorig jaar, toen de UvA op plek 65 stond. THE publiceerde de ranglijst op woensdag 12 oktober.

De Nederlandse universiteiten zijn ook dit jaar weer sterk vertegenwoordigd in de top 100 van de THE World University Rankings: in totaal hebben zeven Nederlandse universiteiten een plek in de top 100. De UvA is de op een na hoogst genoteerde Nederlandse universiteit in de ranglijst. Wageningen University & Research heeft net als vorig jaar de hoogste notering en staat 59ste.

De positie van de UvA in de THE Rankings in de afgelopen jaren

De top 3 van de wereld bestaat respectievelijk uit University of Oxford, Harvard University en University of Cambridge.

Graadmeters

Times Higher Education baseert de ranglijst op in totaal dertien prestatiegraadmeters, in vijf categorieën: Teaching (30%), Research (30%), Citations (30%), International outlook (7,5%) en Industry income (2,5%). De UvA scoort relatief in vergelijking met alle gerangschikte universiteiten het sterkst in de categorie Research.

Vergelijking met alle gerangschikte instellingen; de positie van de UvA wordt bij elke beoordelingscategorie weergegeven met een zwarte stip.