Rechtenfaculteiten hebben zich in het sectorplan 2019-2024 verplicht om de duur van promotietrajecten te verkorten. Hiervoor moet de ‘promotiecultuur’ binnen de rechtendiscipline wijzigen. Eén van de middelen is om meer ruimte te bieden voor het promoveren op artikelen.

Voor de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de UvA is ‘promoveren op artikelen’ is niet nieuw. De faculteit had al een richtlijn die dateerde uit 2013 en ook het UvA promotiereglement maakt promoveren op artikelen al enkele jaren mogelijk. Mede in het licht van het sectorplan, heeft de faculteit begin 2022 een hernieuwde richtlijn vastgesteld over promoveren op artikelen.

Save-the-date: conference Healthy PhD Practices

Met het oog op de gewenste verandering van de promotiecultuur, hebben de Nederlandse rechtenfaculteiten in het kader van het sectorplan 2019-2024 ook afgesproken een congres over promotieculturen te organiseren. Dit congres zal op 16 maart plaatsvinden. Het doel is een debat te houden over de verschillende wijzen van promoveren binnen de rechtsgeleerdheid (monografie versus promoveren op artikelen).

• Datum: wo 16 maart 2022
  • Tijd: +/- 12.00 – 17.00 uur
  • Locatie: Erasmus Universiteit Rotterdam (mogelijk ook online)

Het programma zal bestaan uit een plenaire sessie, een aantal workshops en een afsluitende paneldiscussie.

Er worden workshops georganiseerd omtrent:

1. Promoveren op artikelen
  2. Omvang en scope proefschrift
  3. Het monitoren van progressie
  4. Mentaal welzijn van PhD‘s

De voertaal is Engels, maar 2 van 4 workshops worden in het Nederlands gehouden.

Blijf op de hoogte

Wil je over dit congres geïnformeerd blijven? Stuur dan een e-mail naar arils-fdr@uva.nl.